Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 6 Koordinert prissetting

Kapittel 6 Koordinert prissetting

Dette kapittelet retter fokuset mot hvordan bedriftene kan unngå en for dem ødeleggende priskonkurranse. Et viktig poeng er at karakteristika i en næring er avgjørende for om det er et potensiale for koordinert prissetting (collusion). Det pekes på fem faktorer som er av betydning, og det illustreres med hendelser fra tre ulike næringer. Dessuten drøftes det og hvordan konjunktursykler kan påvirke muligheten for koordinert prissetting. Sist, men ikke minst, pekes det på at dersom bedriftene lykkes i å koordinere sin prissetting, kan det føre til intensivert konkurranse langs andre dimensjoner slik som for eksempel kapasitetskonkurranse. Det siste er illustrert med hendelsene i det norske sementkarteller 1923-67.

Følgende slidespresentasjon gir en oversikt over de viktigste delene av avsnitt 6.1 og 6.2:

Lars Sørgard: Koordinert prissetting

Merk at presentasjonen er ikke-teknisk. En kort presentasjon av den enkle modellen som er i avsnitt 6.1 er gitt på følgende fire slides:

Lars Sørgard: Potensiale for koordinert prisetting (collusion)?

For en mer formell presentasjon av teori for koordinert prissetting, sterkt inspirert av kapittel 6 i J. Tirole (1988): The Theory of Industrial Organization, MIT Press, er gitt i følgende slidespresentasjon:

Lars Sørgard: Teori for prissamarbeide (collusion)

En næring som er beskrevet i avsnitt 6.2 er bensinmarkedet. Følgende slides gir en presentasjon av prisutviklingen i 1996 og 1997, og da særlig de ulike utspill bedriftene kom med i pressen:

Lars Sørgard: Bensinmarkedet i Norge.

En 'dynamisk' fremstilling av figur 6.2 (aviser i New York) og 6.6 (bensin på Os) finner du her.

Bensinmarkedet, nærmere bestemt spillet i pressen, er også kommentert i følgende artikkel, hvor også luftfart er nevnt:

Lars Sørgard (1999): ’Terrorbalanse som en implisitt kontrakt’, Praktisk Økonomi & Finans, 15, 37-44

Avsnitt 6.3 omhandler teori for prissamarbeide over konjunktursykelen. Følgende slidespresentasjon er en litt mer teknisk versjon enn det som står i boken:

Lars Sørgard: Prissetting over konjunktursykelen

Avsnitt 6.4 omhandler det som er omtalt som semikartell (se også avsnitt 7.2), hvor selskapene konkurrerer langs en dimensjon og samarbeider langs en annen dimensjon. Følgende slidespresentasjon refererer til litteratur for semikartell, og presenterer både caset norsk luftfart (avsnitt 6.4) og det norske sementkartellet (avsnitt 7.2):

Lars Sørgard: Semikartell

Et mer spesifikt emne er lokalisering av avgangstidspunkt innen norsk luftfart, se avsnitt 6.5.2. Det stoffet er presentert grundig på følgende slides:

Kjell G. Salvanes, Frode Steen og Lars Sørgard: Hotelling in the air? Flight departures in Norway

Spørsmålet hvorvidt flyselskapene ikke konkurrerte på pris, men konkurrerte på kapasitet etter dereguleringen i 1994, er drøftet på følgende slides:

Kjell G. Salvanes, Frode Steen og Lars Sørgard: Collude, compete, or both? deregulation in the Norwegian airline industry

Begge de to siste slidespresentasjonene bygger på artikler med same titler som nevnt over, og de kan finnes her:

Kjell G. Salvanes, Frode Steen og Lars Sørgard (2003a): ‘Hotelling in the air? Flight departures in Norway’, Regional Science and Urban Economics, under utgivelse.

Kjell G. Salvanes, Frode Steen og Lars Sørgard (2003b): ‘Collude, compete, or both? deregulation in the Norwegian airline industry’, Journal of Transport Economics and Policy, under utgivelse.

En mer sammenfattende presentasjon av konkurranseforholdene i norsk luftfart finnes på følgende slides:

Lars Sørgard: Norsk luftfart - hva gikk galt?

To artikler (henholdsvis norsk og engelsk) gir en oversikt over utviklingen i norsk luftfart frem til Norwegian etablerte seg:

Frode Steen og Lars Sørgard (2001): 'Hva gikk galt i norsk luftfart'?, Praktisk Økonomi og Finans, 18, 72-79.

Frode Steen og Lars Sørgard (2003):‘From a regulated duopoly to a private monopoly; The deregulation of the Norwegian airline industry’, Swedish Economic Policy Review. 2003, 9(2), 191-222

Nordiske konkurransemyndigheter har utført en omfattende studie av konkurranseforholdene i luftfart, og den er kalt 'Competitive Airlines'.