Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 4 Priskonkurranse

Kapittel 4 Priskonkurranse

Som tittelen antyder, er fokus i kapitlet på konkurranse i form av priskonkurranse. Et sentralt poeng er å få frem at karakteristika i en næring kan være avgjørende for hvordan selve priskonkurransen slår ut. Skillet mellom Bertrand- og Cournotkonkurranse er viktig. Kort fortalt kan muligheten for bindende kapasitetsbeslutninger implisere at markedet best kan beskrives med en Cournot-modell i stedet for en Bertrand-modell, til tross for at den sistnevnte for de fleste synes som det mest intuitive valget ved første øyekast.

I førsteutgaven av boken var det et avsnitt om auksjoner og anbud. Det avsnittet, samt relaterte slides og artikler, kan du finne her.

En slidespresentasjon som kort presenterer Bertrand-konkurranse med homogene produkter samt Cournot-modellen (samt klausuler, som er fra avsnitt 3.2.), finner du her:

Lars Sørgard: Bertrand og Cournot

En kort slidespresentasjon av Bertrand-konkurranse med differensierte produkter (avsnitt 4.1.2), samt en kommentar til prisstrategien for Eurotunnel (avsnitt 4.4), er følgende:

Lars Sørgard: Priskonkurranse – Eurotunnel

For en studie av hvordan det faktisk gikk med Eurotunnel, se følgende artikkel:

Carmen Li and Bob Wearing (2000): 'The Financing and Financial Results of Eurotunnel: Retrospect and Prospect', WP 00/13, University of Essex.

Fusjoner er et tema som delvis dekkes i avsnitt 4.2.4. Følgende slidespresentasjon gir en litt bredere fremstilling av teori for fusjoner og oppkjøp, samt innbefatter de poengene som er nevnt i avsnittene 4.2.4.

Lars Sørgard: Fusjoner og oppkjøp

En mer omfattende slidespresentasjon av teori for fusjoner og oppkjøp er følgende:

Lars Sørgard: Teori for fusjoner og oppkjøp

Første del av slidespresentasjonen starter ut med en beskrivelse av motivene for å fusjonere, mens siste del (del 8) av presentasjonen beskriver velferdseffektene av fusjoner i en åpen økonomi. Disse delene er beskrevet i følgende bok-kapittel:

Lars Sørgard (2001): ’Fusjoner og oppkjøp i en åpen økonomi’, kapittel 7 i B. S. Tranøy og Ø. Østerud (red.), Mot et globalisert Norge? Rettslige bindinger, økonomiske føringer og politisk handlingsrom, Gyldendal Akademisk, 2001.

Den nest siste delen (del 7) omhandler fusjon og komplementære produkter, og den delen bygger på følgende artikkel:

Ø. Foros, H. J. Kind og Lars Sørgard. ‘IKT-næringen - integrasjon, konkurranse eller vennskap?’, Magma, 2000, 3, 19-30

I første utgave av boken var det i drøftingen av fusjoner med avsnitt om produktvariantkonkurranse etterfulgt av priskonkurranse, med et eksempel angående fusjoner mellom flyselskaper (se avsnitt 4.7.2 og 4.7.3 i 1. utgave). Dette stoffet kan du nå finne her:

Lars Sørgard (1997): 'Vil flyfusjon gi endret avgangsmønster?', avsnitt 4.7.2 og 4.7.3 i Konkurransestrategi, 1. utgave.

Markedet for charterreiser er omtalt i avsnitt 4.4. Fusjonen mellom Airtours og First Choice ble vedtatt stanset av EU-kommisjonen i 1999, men anken til Court of Justice (first instance) førte til et vedtak om å ikke gripe inn mot denne fusjonen i 2002.

EU-kommisjonen vedtok i desember 2002 en omfattende reform av sin fusjonspolitikk. De norske retningslinjene for inngrep mot fusjoner og oppkjøp som Konkurransetilsynet praktiserer finner du her.

Kraftmarkedet er omtalt både i avsnitt 4.3 og i avsnitt 4.6. I avsnitt 4.3 beskriver vi strategisk adferd i det som den gang var et norsk marked. I dagens nordiske marked er det Nordpool som administrerer børsen. Det har flere ganger vært anklager om manipulerte priser. For eksempel har det blitt spørsmål ved den prisøkning som fant sted fra 2000 til 2001. For en drøfting av årsakene til prisøkningen, se følgende svenske utredning:

SOU (2002): 'Konkurrensen på elmarknaden', SOU 2002:7, Næringsdepartementet, Stockholm.

De fant ikke bevis for at det hadde forekommet utøvelse av markedsmakt generelt sett på børsen (systemprisen). For en drøfting av eventuell utnyttelse av markedsmakt, både i systemet som helhet og eventuelt i perioder med høy etterspørsel, se:

Lars Bergman (2003): 'The Nordic Electricity market - continued success or emerging problems?', Swedish Economic Policy Review, 9(2), 51-88.

Det har også senere vært fremsatt anklager om manipulerte priser, for eksempel høsten 2002, men så langt er det ingen bevis for at det har forekommet prismanipulering på Nordpool.

I forbindelse med eventuell utnyttelse av markedsmakt i situasjoner med flaskehalser i nettet, se debatten i Økonomisk Forum i forbindelse med Statkrafts oppkjøp av Agder Energi:

N.-H.. M. von der Fehr og Tor Arnt Johnsen (2002a): ’Markedsmakt i kraftforsyningen’ Økonomisk Forum, 4, 2002.

Mathiesen, L, J. Skaar og L. Sørgard (2002): ”Temporære flaskehalser i kraftforsyningen – et argument mot oppkjøp?”, Økonomisk Forum, nr. 5.

N.-H.. M. von der Fehr og Tor Arnt Johnsen (2002b): ’Markedsmakt og flaskehalser i kraftforsyningen’, Økonomisk Forum, 6, 2002.

Se forøvrig også følgende notat:

Jostein Skaar og Lars Sørgard (2003): Temporary Bottlenecks, Hydropower and Acquisitions in Networks, SNF rapport 3/2003.

Følgende slides er delvis basert på dette siste notatet:

Lars Sørgard: Vannkraft og markedsmakt

Merk at det er en rettelse til side 112, som omhandler dumping av vann.