Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 5 Strategiske bindinger

Kapittel 5 Strategiske bindinger

Dette kapitlet utdyper og eksemplifiserer det som omhandlet sekvensielle spill i kapittel 2. Hovedpoenget er å vise at en bedrift kan ved å handle forut for sine konkurrenter påvirke konkurransen i markedet, og det er derfor helt avgjørende at bedriftene gjennomskuer rivalenes handlingsmønster.

Begrepet troverdighet er helt sentralt i dette kapitelet, og forklares i følgende slidespresentasjon:

Lars Sørgard: strategiske investeringer

Den gjengir stoff fra avsnitt 5.1 og 5.2, samt en forenklet, verbal presentasjon av deler av avsnitt 5.3.

Følgende slides forklarer logikken bak baklengs induksjon, og gir en drøfting av Norwegians etableringsstrategi i det norske luftfartsmarkedet (jfr. det som står i avsnitt 5.4.6):

Lars Sørgard: Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi

Norwegian utvider stadig sitt rutetilbud, men det synes som om selskapet først og fremst går inn på nye ruter i stedet for å øke frekvensen (antallet avganger) på hver rute (se slides referert til over).

Betydningen av å kunne forutse rivalenes respons illustreres også i følgende slidespresentasjon, som bygger på to eksempler i Dixit og Nalebuff (dette var og nevnt under kapittel 2):

Lars Sørgard: Strategiske trekk

Her følger en presentasjon som i utgangspunktet er basert på annet stoff enn fra boken, men som omhandler samme tema (inkluderer tildels stoff fra kapittel 6).

Lars Sørgard: How should the incumbent behave?

Til slutt i kapitlet presenteres tre case-studier. Her følger slidespresentasjoner til hver av dem:

Lars Sørgard: Oppkjøpskampen om Fjord Line

Tore Nilssen og Lars Sørgard: Kampen om TV-nyhetene

Øystein Foros: Kampen om dagligvarene

En forenklet versjon av avsnittet som omhandler dagligvaresektoren kan du finne her:

Tommy S. Gabrielsen og Lars Sørgard (2003): 'Allianser og maktkamp i dagligvaresektoren', Magma, 6(3), 21-33.

En viktig årsak til Lidls etablering i Norge er at Rema 1000 og de andre lavpriskjedene ikke har vært tro mot sitt opprinnelige konsept. En drøfting av Lidls etablering i Norge finner du her:

Øystein Foros (2004): 'Bare litt lave priser?', Kronikk, Adresseavisen, 19.08.04

Dette er nærmere utdypet i en utvidelse av modellen i boken:

Øystein Foros: Begrenset hylleplass – troverdig?

To rapporter som beskriver konkurranseforholdene i dagligvaresektoren finner du her:

Konkurransetilsynet (2000): 'Konkurranseforhold i dagligvaresektoren', rapport 1/2000.

Tommy S. Gabrielsen og Lars Sørgard (1998): 'Vertikal integrasjon, private merker og konkurranse i matvarehandelen', SNF-rapport 52/98.

To artikler som omhandler mer spesifikke forhold ved dagligvaresektoren er følgende:

Tommy S. Gabrielsen and Lars Sørgard: ‘Private labels, price rivalry, and public policy’.

Tommy S. Gabrielsen, Frode Steen and Lars Sørgard: 'Private label entry as a competitive force? An analysis of price responses in the Norwegian food sector'.