Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Supplerende stoff

Supplerende stoff

I denne delen presenteres stoff som ikke er dekket i boken, men som kan være et naturlig supplement til boken. Et naturlig tema er det som omhandler konkurransepolitikk, som du finner stoff om her:

Konkurransepolitikk

Det er og stoff som er tatt ut av 1.utgaven og dermed ikke med i 2.utgaven av boken. Det mest omfattende gjelder auksjoner og anbud, og det som var i 1.utgave med supplerende stoff finner du her:

Auksjoner og anbud

Av annet stoff som er supplerende, kan du finne følgende på denne siden:

Prisdiskriminering  |  Flermarkedskontakt  |  Vertikale restriksjoner

Nettverkseffekter  |  Varige goder  |  Produktsammenbinding

Prisdiskriminering

Prisdiskriminering er standard stoff som dekkes i de fleste bøker i mikroøkonomi. I boken C. Shapiro og H. Varian (1998): Information rules blir denne teorien forklart på en svært lettfattelig måte. Det finnes en kort artikkel som supplerer boken og som på omhandler det de kaller versjonsprising og som og er kalt produktødeleggelse. Poenget er at det lages flere versjoner av et produkt. En versjon har lav kvalitet (produktødeleggelse) for at ’gode’ kunder ikke skal fristets til å kjøpe en slik versjon, som selges til lav pris. Notatet av Varian er følgende:

Hal Varian (1997): Versioning Information Goods

En slidespresentasjon som bygger på det notatet, samt noe generelt om ulike former for prising og prisdiskriminering, er følgende:

Lars Sørgard: Prisdiskriminering

To-delte tariffer er en mer standard form for prisdiskriminering som presenteres i literaturen. I følgende slidespresentasjon gis en kort beskrivelse av utforming av to-delte tariffer, anvendt på det norske telemarkedet:

Lars Sørgard: Telenor – bare lave priser?

Merk at i tillegg til en diskusjon av to-delte tariffer, inneholder slidesene også en drøfting av hvordan Telenor bør forholde seg til potensielle nykommere. Slidesene har utgangspunkt i følgende rapport:

K. Fjell, Ø. Foros, K. P. Hagen og Lars Sørgard (1999): Telenor – bare lave priser?, SNF-rapport nr. 23/99

I notatet av Varian, så vel som i rapporten av Fjell et al., er det i tillegg til det som er gjengitt på slidesene også drøftet de samfunnsøkonomiske konsekvensene av prisdiskriminering.

Flermarkedskontakt

Flermarkedskontakt innebærer at bedrifter møtes i flere markeder. I litteraturen har det vært drøftet hvilken betydning det kan ha for muligheten for å opprettholde prissamarbeide. Dette tema egner seg godt som en anvendelse av teori for prissamarbeide (colusion) i kapittel 6 i boken. Følgende slides – med en del matematikk – gir en presentasjon av denne teorien, med henvisning til en studie av hotellmarkedet i Spania:

Lars Sørgard: Flermarkedskontakt

Det er henvisninger til litteratur i slidespresentasjonen. En referanse som ikke står der er J. Tirole (1988): The Theory of Industrial Organization, The MIT Press, side 251. Der gis en kort beskrivelse av teorien, og eksempelet i slidespresentasjonen følger eksempelet i Tiroles bok

Vertikale restriksjoner

Vertikale bindinger omhandler alt som har å gjøre med forhold mellom ulike ledd i verdikjeden. Hvis en produsent inngår en avtale med en detaljist om at den kun skal føre dens merke og ikke konkurrentenes merker (en eksklusivavtale) er det en form for vertikal binding. En oversikt over litteraturen, både bedriftsøkonomiske motiver for og samfunnsøkonomiske konsekvenser av ulike vertikale bindinger, er gitt i følgende rapport:

Lars Sørgard (1998): Vertikale relasjoner: Finnes det enkle konkurransepolitiske regler? SNF-rapport nr. 10/98

En kortversjon av den finnes i følgende artikkel:

Lars Sørgard (1999): ’Teori for vertikale bindinger’, Konkurranse, 2(1), 14-17

Følgende slides presenterer innholdet i rapporten som er nevnt over:

Lars Sørgard: Vertikale restriksjoner

Nettverkseffekter

For en rekke produkter er det slik at ens egen nytte av å bruke produktet avhenger av hvor mange andre som bruker produktet. For eksempel vil verdien av en faksmaskin avhenge av hvor mange andre som har en faksmaskin. I slike tilfeller er det nettverkseffekter på etterspørselssiden. Det kan føre til at ett system, eller en produsent, blir helt dominerende i markedet (tipper mot monopol). Hovedideen i denne teorien er forklart verbalt i

C. Shapiro og H. Varian (1998): Information Rules. A Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press, kapittel 7.

En fremstilling av teorien ved hjelp av en enkel formell modell finnes i følgende korte notat:

C. Shapiro og H. Varian (1998): Network Effects

Slides som presenterer hovedideene i notatet over er følgende:

Lars Sørgard: System- og nettverkseffekter

Merk at i slidespresentajonen er det også inkludert noe om hvilke implikasjoner denne teorien har for etableringskamp og bedriftenes strategi.

En interessant illustrasjon av betydningen av nettverkseffekter er Microsoft sin kamp mot Netscape. I forbindelse med saken mot Microsoft har myndighetene i USA lagt ut på nettet interne slides i Microsoft som viser hvordan Microsoft planla å bryte Netscape sin dominans når det gjelder nettlesere. Den nettsiden finner du her:

Microsoft (1995): Internet Explorer. Review of market plans

Varige goder

Varige goder er per definisjon goder som varer i flere perioder. Det skaper spesielle utfordringer for bedriftene. Selv en monopolist kan finne det problematisk, da dens salg i inneværende periode kan påvirke dens slag i neste periode. Dermed kan monopolisten møte konkurranse fra seg selv. Dette er kort forklart på følgende slides:

Lars Sørgard: Varige goder

Slidesene nevner også kort implikasjoner for bedriftens strategi. For en formell drøfting av teori for varige goder, se J. Tirole (1988), The Theory of Industrial Organization, The MIT Press, side 80-86.

Produktsammenbinding

Å selge flere produkter som en pakke kan sees på som en form for strategisk binding, og kan derfor egne seg som supplerende stoff til kapittel 5 i boken. Følgende slides gir en presentasjon av motivene for en bedrift til å praktisere produktsammenbinding:

Lars Sørgard: Produktsammenbinding

En kort, enkel forklaring av motivet bedriftene har for produktsammenbinding – å redusere heterogeniteten blant kundene – er gitt i følgende artikkel:

Hal Varian: ‘Sorting Out Bundling and Antitrust Law’, The New York Times, 26.7.2001

I oligopolistiske markeder fører kan produktsammenbinding ha konkurransemessige effekter. Dette er drøftet i følgende slidespresentasjon, som er noe teknisk:

Lars Sørgard: Produktsammenbinding – oligopol

En beskrivelse av en av de modellene som presenteres der (modellen av Whinston) er gitt i J. Tirole (1988): The Theory of Industrial Organization, The MIT Press, side 333-335.