Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 2 Spillteori som verktøy

Kapittel 2 Spillteori som verktøy

Det sentrale i kapittel 2 er å få forklart hvordan en definerer et spill, herunder viktige begreper som

  • Spill,
  • Strategi og
  • Payoff,

og å forklare likevektsbegrepene som benyttes i boken, det vil si

  • Dominerende strategi,
  • Nashlikevekt og
  • Delspillperfekt likevekt.

Fremstillingen av disse begrepene kan gjøres på en rekke ulike måter. Her er et eksempel på slides som fremstiller de viktigste begrepene i spillteori:

Lars Sørgard: Spillteori som verktøy

En mulighet er å ta utgangspunkt i fremstillingen i Dixit og Nalebuff (1991): Thinking Strategically. I følgende slidespresentasjon har jeg tatt to eksempler fra deres bok, henholdsvis kampen mellom USA og Japan om utviklingen av High Definition TV og kampen mellom Europa og USA om utviklingen av fly (Airbus versus Boeing).

Lars Sørgard: Strategiske trekk

Se også Eric Rasmusen, University of Indiana, som har en hjemmeside for et kurs som han gir basert på nettopp boken av Dixit og Nalebuff:

Eric Rasmusen: ’Thinking Strategically’ Home page

Det finnes også en rekke annet stoff tilgjengelig på nettet som gir ideer til hvordan en skal presentere spillteori på. Her er en side som har samlet mye informasjon, blant annet om undervisningsmateriell:

gametheory.net

En annen måte å undervise spillteori er å benytte eksperimenter slik at studentene blir aktivt involvert i strategiske beslutningsprosesser. Ariel Rubenstein, University of Tel Aviv, har rapportert detaljert for hvordan han har latt studentene delta aktivt i en rekke ulike spillsituasjoner. Hans erfaringer med et slikt kurs, samt alle spill han har benyttet i kurset, er gjengitt følgende sted:

Ariel Rubenstein: Experience from a course in game theory. Pre- and post-class problem sets as a didactive device

Dette kan eventuelt kombineres med et simuleringsspill som følges opp gjennom hele kurset, der for eksempel studentene deles inn i grupper og hver gruppe er en bedrift som opererer i et marked i konkurranse med de andre bedriftene. Et slikt spill et utviklet av Severin Borenstein, University og California at Berkeley, og er følgende:

Severin Borenstein: A Competitive Strategy Game

For en oversikt over en del andre spill som benyttes i undervisning, se følgende side på nettet:

Greg Delemeester and Jurgen Brauer: Games Economists Play: Non-Computerized Classroom-Games for College Economics.