Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 3 Fire ulike spillsituasjoner

Kapittel 3 Fire ulike spillsituasjoner

Det sentrale budskapet i kapittel 3 er at ditt beste valg avhenger kritisk av hvilken type spillsituasjoner en er i. Poenget er at de fleste spillsituasjoner kan illustreres med ett av følgende fire spill:

  • Fangens dilemma
  • Battle of sexes
  • Chicken
  • Matching Pennies

Det er imidlertid stor forskjell mellom de fire ulike spillene hva angår muligheten for den enkelte til å påvirke spillet. Dette illustreres i følgende slidespresentasjon, hvor tre av de fire spillene presenteres på en enkel måte:

Lars Sørgard: Ulike spill

For en interessant diskusjon av hvem som ’oppfant’ fangens dilemma, samt referanser til en rekke andre spillteoretiske begreper, se innledningskapitlet til boken av Eric Rasmusen som er lagt ut på nettet:

Eric Rasmusen (2001): Readings in Games and Information, Blackwell Publisher. Introductory chapter.

I avsnitt 3.2.2 er det en beskrivelse av aksjehandelen på NASDAQ og hvordan reglene der hadde samme effekt som en møt-konkurransen klausul. Her er slides som viser mer i detalj utviklingen i marginene over tid:

Lars Sørgard: NASDAQ: Møt-konkurransen-klausul?

Følgende artikkel gir en oversikt over teori og empiri vedrørende møt-konkurransen klausuler:

S. Moorthy og R. A Winther: Price-Matching Guarantees, University of British Columbia, Februar 2004,

mens følgende artikkel drøfter mulige konkurransepolitiske implikasjoner av teori for møt-konkurransen klausuler:

Aaron S. Edlin (1997): 'Do Guaranteed-Low-Price Policies Guarantee High Prices, and Can Antitrust Raise to the Challenge?', Harvard Law Review, Volum 111, nummer 2.

I avsnitt 3.2.5 er det beskrevet hva som er Konkurransetilsynets regelverk hva angår inngrep mot lojalitetsrabatter. Retningslinjene finner du her:

Konkurransetilsynet: Retningslinjer for vurdering av lojalitetsrabatter

Her finner du slides som kort gjengir retningslinjene, samt beskriver saken vedrørende Telenor Mobilbonus:

Lars Sørgard: Lojalitetsrabatter - retningslinjer og Telenor Mobilbonus

Kapitlet avsluttes med en omtale av sammenslåingen av Larvik Line og Color Line. Følgende rapport går mer i detaljer når det gjelder konkurransen i det markedet:

Frode Steen og Lars Sørgard (1999): Fergekampen i Nordsjøen og Skagerrak, SNF-rapport 42/99.

En miniversjon av et av hovedpoengene i rapporten – hvordan Olav Nils Sunde gjennom strategisk posisjonering tjente 400 millioner kroner – kan finnes i følgende korte artikkel:

Lars Sørgard (2001): Strategisk posisjonering, SIØS Nyhetsblad, nr. 1, 2001.