Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 1 Introduksjon

Kapittel 1 Introduksjon

Kapittel 1 er kun en kort oversikt over perspektivet i boken. Perspektivet om at konkurranse ikke nødvendigvis er krig, er videreutviklet i følgende bok:

A. M. Brandenburger og B. J. Nalebuff (1996): Co-opetition, Currency Doubleday.

Hovedideen deres er at i visse situasjoner er det fornuftig å samarbeide med andre bedrifter, i andre tilfeller konkurrerer en. En kortversjon av ideene i boken fines i følgende artikkel:

A. M. Brandenburger og B. J. Nalebuff (1996): Co-opetition: Competitive and Co-operative business strategies for the digital economy.

Utgangspunktet i Konkurransestrategi kunne muligens vært et annet en det som er i bokens figur 1.1. I stedet for å ta utgangspunkt i det som er kalt eksterne konkurranseforutsetninger, kunne en tatt utgangspunkt i Michael Porters rammeverk fra boken Competitive Strategy fra 1980 der han definerer ’five forces’ (en figur med fem faktorer, noe forskjellig fra Figur 1.1 i boken). Med det som utgangspunkt er det mulig å starte med å drøfte ytterpunktene monopol og frikonkurranse, som ikke er dekket i boken. Følgende slidespresentasjon tar en slik tilnærming, uten å drøfte oligopolteori:

Lars Sørgard: Markedsformer

Den presentasjonen utfyller det som står i boken, og nevner blant annet dette som omhandler markedsdynamikk i næringer med nettverkseffekter og store faste kostnader. For den delen som gjelder markeder for standardiserte produkter, se følgende artikkel:

Lars Mathiesen (1990): Markedsanalyse for viktige norske eksportvarer, Sosialøkonomen, nummer 4.

En oversikt over hva som er nytt (eller kanskje ikke nytt) i Den Nye Økonomien er gitt i følgende slidespresentasjon, som er sterkt inspirert av Shapiro og Varian (1998):

Lars Sørgard: Den Nye Økonomien

En presentasjon som omhandler mer spesifikke forhold ved Den Nye Økonomien, og da særlig hvordan elektronisk handel påvirker konkurransen, er følgende:

Lars Sørgard: Business Strategies in the New Economy

Et kort historisk tilbakeblikk på faget næringsøkonomi gis i følgende slidespresentasjon:

Lars Sørgard: Næringsøkonomi i et historisk perspektiv